Metsatööstus on Eesti üks olulisemaid majandusharusid, kuid tööjõupuudus on muutunud viimastel aastatel tõsiseks probleemiks. Kogenud metsatöölised, harvesterioperaatorid ja metsandusspetsialistid on hinnatud, ent neid on raske leida. Ettevõtted, kes soovivad edu saavutada, peavad mõtlema värbamisest strateegiliselt ja pikemas perspektiivis.
Metsatöö on muutunud tehnoloogiliseks
Kaasaegne metsatöö ei tähenda enam üksnes füüsilist pingutust. Harvesterid, GPS-süsteemid ja digitaalsed metsahaldustarkvarad on muutnud töö sisuliselt tehniliseks ja täpseks ametiks. See tähendab, et tööandjad peavad otsima inimesi, kes on avatud uuele tehnoloogiale ja valmis end pidevalt täiendama. Noorema põlvkonna jaoks on oluline näha, et metsandus on kaasaegne ja tulevikku vaatav ala, mitte midagi aegunut.
Metsamehe töö
Metsamehe töö on segu füüsilisest oskusest ja loodusest arusaamisest. Hea metsamees tunneb iga puuliiki, teab, millal mets on küps raieks ja kuidas seda uuendada nii, et loodus jääks tasakaalu. Tänapäeval on metsamees sageli ka masinaoperaator, kes juhib kümnete tonnide raskust tehnikat ülitäpselt. Samas peab ta oskama hinnata metsa väärtust – mitte ainult rahas, vaid ka kasvupotentsiaali, maapinna ja keskkonnamõju kaudu.
Metsa hindamine on muutunud omaette erialaks, kus ühendatakse kogemus ja andmepõhine lähenemine. Satelliidikaardid, droonid ja tarkvaralahendused aitavad koostada täpseid hinnanguid, kuid lõplik otsus sünnib siiski inimese teadmiste põhjal. Just seetõttu vajab metsatööstus töötajaid, kes oskavad mõelda nii majanduslikult kui ka metsanduslikult – inimesi, kes näevad numbrite taga loodust ennast.
Hea tööandja bränd toob inimesed ise kohale
Tugev tööandja maine ei teki iseenesest. Ettevõtted, kes suhtlevad järjepidevalt ja ausalt oma tegemistest, on tööturul nähtavamad. Näita, milline on tööpäev metsas, kes teie meeskonnas töötab ja miks inimesed tahavad teie juures püsida. Sotsiaalmeedia, eriti Facebook ja LinkedIn, on lihtsaim viis anda edasi ettevõtte tegelikku nägu ja väärtusi. Autentsus töötab paremini kui kallis reklaam.
Digireklaam aitab jõuda õigete inimesteni
Tavalised töökuulutused ei pruugi enam piisata. Google’i ja Facebooki sihitud reklaamid võimaldavad jõuda just nende inimesteni, kes elavad metsanduse piirkondades või tunnevad huvi tehnika ja looduse vastu. Lühike video või foto koos ausa sõnumiga töötingimustest ja palkadest tekitab rohkem usaldust kui üldsõnaline kuulutus.
Koostöö koolide ja praktikantidega
Kutsekoolid ja ülikoolid, kus õpetatakse metsandust ja masinaehitust, on loogilised partnerid. Praktikakohtade pakkumine ja juhendamine aitab kasvatada uusi töötajaid ning tugevdab ettevõtte mainet. Kui noor saab juba kooli ajal esimese kogemuse teie ettevõttes, on suur tõenäosus, et ta jääb sinna tööle ka hiljem.
Töötajate hoidmine on sama tähtis kui värbamine
Värbamine ei lõpe töölepingu allkirjastamisega. Inimesed jäävad püsima sinna, kus neid väärtustatakse. Kaasaegne tehnika, ohutu töökeskkond, koolitused ja aus suhtumine on võtmed, mis hoiavad head töötajat ettevõttes. Kui inimesel on tunne, et tema panust märgatakse, ei ole ta valmis lahkuma ka siis, kui konkurent pakub veidi kõrgemat palka.
Lõpetuseks
Metsatööstuse tulevik sõltub sellest, kui hästi suudavad ettevõtted kohaneda uute tööjõuootustega. Tehnoloogia, digiturundus ja inimlik juhtimine on kolm nurgakivi, millele edukas värbamine toetub. Need, kes suudavad oma ettevõtte muuta nähtavaks, kaasaegseks ja hoolivaks, ei pea tööjõupuuduse üle kaua muretsema.

